آرومات

ادویه پایه به مجموعه‌ای از چاشنی های غذایی گفته می‌شود که از پودر کردن گیاهان به دست آمده به طور معمول در آشپزی و پخت و پز استفاده می‌شوند و به غذاها طعم و عطر خاصی می‌بخشند. استفاده ادویه‌های مرغوب و باکیفیت در غذا سبب می‌شود تا علاوه بر بهبود قابل توجه طعم، رنگ و بوی غذا، خواص درمانی آن نیز تشدید شده و بدین ترتیب با صرف هر وعده غذایی، علاوه بر تأمین انرژی بدن، عناصر نامطلوب و بیماری‌زا در آن نیز کاهش یابند.

ادویه پایه به مجموعه‌ای از چاشنی های غذایی گفته می‌شود که به طور معمول در آشپزی و پخت و پز استفاده می‌شوند و به غذاها طعم و عطر خاصی می‌بخشند. ادویه‌ های پایه به نسبت سایر چاشنی‌ها (حداقل در مقایسه با سس‌ها) دارای سبقه بیشتری نزد ایرانیان می‌باشند. بطوریکه می‌توان رد آن‌ها را در بیشتر غذاهای اصیل و سنتی وطنمان بیابیم.  

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به هنگام سفارش غذا در یک رستوران، از شما در خصوص چاشنی‌هایی که مایلید به غذایتان اضافه گردد سوال پرسیده شده باشد! طرح چنین سوالاتی برای افرادی که خود تجربه آشپزی نداشته یا اصطلاحاً حرفه‌ای غذا نمی‌خورند بی‌دلیل و غیرضروری می‌باشد. این در حالیست که گروه دیگر به خوبی می‌دانند انتخاب چاشنی‌های متفاوت ممکن به کلی طعم، رنگ و مزه نهایی غذایشان را تغییر دهد؛ ولو اینکه خود غذا ثابت باشد!

با توجه به همین مثال ساده می‌توان دریافت که چاشنی‌ در غذا به چه میزان مهم بوده و تا چه حد حضور آن به هنگام طبخ غذا ضروریست. اگرچه عنوان چاشنی به مجموعه‌ای از افزودنی‌های خوراکی نظیر بسیاری از رب‌ها و سس‌ها نیز اتلاق می‌گردد، اما ما قصد داریم تا با گونه پرطرفدار آن یعنی ادویه‌ها آشنا شویم. چنانچه علاقمند به کسب اطلاعات بیشتری در خصوص ادویه های پایه هستید، پیشنهاد می‌کنم تا انتها با ما همراه باشید:

انواع ادویه های پایه

زمانی که در خصوص ادویه‌جات صحبت می‌کنیم، عموماً پودرهای نرم، رنگی و دارای رایحه‌های خاص در ذهنمان تداعی می‌شود. همانطور که بدان اشاره شد، این محصولات اجزای خوراکی یک گیاه از جمله میوه، برگ، ساقه، ریشه، پوست، دانه یا دیگر اجزای مفید آن بوده‌اند که پس از خشک شدن آسیاب شده و به شکل کنونیشان درآمده‌اند. 

ادویه ها تنوع زیادی دارند با اینحال از مهمترین ادویه‌های استفاده شده در غذاهای ایرانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فلفل سیاه

فلفل سیاه دانه‌های خشک و سیاه رنگ فلفل است که به عنوان یک ادویه پرکاربرد در آشپزی به کار می‌رود. طعم تند و تیز آن به غذاها عمق و عطر خاصی می‌بخشد.

  • زنجبیل

زنجبیل ریشه‌ای است که به صورت تازه یا خشک‌شده در آشپزی استفاده می‌شود. طعم نسبتاً تند و رایحه معطری آن برای عطردهی و بهبود مزه غذاها به کار می‌رود.

  • دارچین

دارچین از پوست داخلی درخت دارچین به دست می‌آید و به صورت پودر یا برشته در آشپزی استفاده می‌شود. طعم شیرین و عطردار آن به غذاها، کیک و شیرینی‌جات و همچنین بسیاری از گرم‌نوش‌ها لذت و طعم ویژه‌ای می‌بخشد.

  • پودر آویشن

آویشن یک گیاه علفی است که برگ‌ها و گل‌های آن در آشپزی استفاده می‌شود. طعم تلخ و عطری پودر آویشن به عنوان یکی از محصولات فروشگاه «کوک مارکت» به غذاها - بویژه در غذاهایی با مرغ و گوشت قرمز - مزه‌ای دلنشین می‌بخشد.

فلفل قرمز

فلفل قرمز از پودر دانه‌های فلفل قرمز به دست می‌آید و به عنوان یک ادویه تند و تیز در آشپزی استفاده می‌شود. طعم و رنگ قوی آن به غذاها تنوع و تحول می‌بخشد و در غذاهای تند و پر ادویه معمولاً استفاده می‌شود.

موارد مذکور تنها چند نمونه از خانواده بزرگ ادویه‌های پایه هستند. استفاده از این ادویه‌ها به طعم، عطر، و رنگ غذاها زندگی می‌بخشد و به ایجاد تنوع در مزه، طعم و رنگ غذاها کمک می‌کند. از دیگر ادویه های پایه می‌توان به پودر زردچوبه، زنجبیل، زیره سبز، سیر، سماق، پیاز، تخم گشنیز، جوز هندی، خردل، رزماری و لیمو عمانی اشاره کرد.

کاربرد دیگر ادویه‌ها

شاید برایتان جالب باشد که بدانید لغت ادویه جمع دوا است! بدین معنی که این ماده یک پادزهر، ضد سم یا داروست؛ لذا قدیمی‌های ما نیز بر این باور بوده‌اند که این محصولات علاوه بر اینکه به منظور عطر و طعم‌دهی به مواد غذایی استفاده می‌شوند، خواص دارویی نیز دارند. شاید باور به همین مسأله است که سبب شده از ادویه‌ها در مواردی به عنوان موادی ضدباکتریایی نیز استفاده شود.

استفاده ادویه‌های مرغوب و باکیفیت در غذا سبب می‌شود تا علاوه بر بهبود قابل توجه طعم، رنگ و بوی غذا، خواص درمانی آن نیز تشدید شده و بدین ترتیب با صرف هر وعده غذایی، علاوه بر تأمین انرژی بدن، عناصر نامطلوب و بیماری‌زا در آن نیز کاهش یابند.

دو نکته در خصوص ادویه‌جات

حتما دقت کرده اید که در بازار ادویه های پودری با کیفیت های مختلف و قیمت های بعضا نازل هم موجودند. به این نکته توجه داشته باشید که متاسفانه در ادویه های پودری احتمال تقلب و استفاده از مواد نامرغوب یا ترکیب کردن با مواد طعم دهنده و رنگ دهنده شیمیایی برای سود بیشتر و رقابت کاذب وجود دارد . 
نکته دیگر اینکه معمولا گیاهان استفاده شده برای تولید ادویه ممکن است  دارای آلودگی های میکروبی و انگل های دامی  باشند و درصورتیکه فرآیند تولید ادویه از گیاه با انجام مراحل میکروب زدایی و رفع الودگی ها انجام نشود و صرفا گیاه خریداری شده اسیاب شود احتمال انتقال این آلودگی ها به مواد غذایی شما وجود دارد علاوه برآن اگر محیطی که برای تولید و بسته بندی ادویه درنظر گرفته شده بهداشتی نباشد احتمال انتقال آلودگی های جدید هم به ادویه وجود دارد. 

از کجا ادویه های پایه بخریم؟

در پاسخ به این سوال، ویژگی‌های محصولات و خود فروشگاه به نام آن ارجحیت دارند. بدین معنی که برای خرید ادویه های پایه

·         میزان مرغوبیت و تازگی محصولات،

·         نوع بسته‌بندی آن‌ها،

·         قیمت منصفانه (و نه صرفاً ارزان بودن)،

·         نوع تهیه مواد اولیه و پروسه تولید،

·         میزان تعهد و تخصص فروشنده،

·         قدمت و نام و آوازه فروشگاه،

·         تجربه مشتریان پیشین آن و

·         داشتن پروانه بهداشتی و سیب سلامت

محصولات ادویه دست پزتک داری نشان سیب سلامت و گواهینامه بین المللی استاندارد ایمنی صنایع غذایی  ایزو 22000 می باشند و تحت نظارت و مجوز اداره جهاد کشاورزی ، سازمان محیط زیست و سازمان غذا و دارو تولید می شوند و علاوه برکسب استانداردهای لازم و تولید و بسته بندی در محیطی کاملا بهداشتی با استفاده از فناوری ازون دهی به صورت ایمن و بهداشتی میکروب زدایی می شوند . شما می توانید مجموعه از مرغوبترین ادویه ها و خاص ترین طعم ها را از محصولات دست پز تک در سایت کوک مارکت خریداری نمایید.